munajat cinta rabbi

munajat cinta rabbi

Ahad, 25 Disember 2011

mentadabbur jauh dlm jiwa%


Dengan lafaz cinta kpd Allah..

Laila ha illallah,muhamadur rasulullah...

Tiada bait-bait bicara yang mampu merungkai rasa hati ini..ya allah,,diberinya aku kesukaran untuk meluahkan rasa hati melalui kata-kata lisan,namun,diberinya jalan lain dengan kata-kata melalui pena yang bergerak..di hati yang kesedihan,,di waktu ini,aku sendirian,baru selesai solat..mentadabbur al-quran dan terdetik di hati untuk menulis sedikit coretan di blog ku ini..biarlah pena bergerak walau hakikatnya,hati seakan ingin segera bertemu dengan tuhannya saat ini jua..tak sanggup berada di dalam dunia lagi..tapi,menyedari hakikat diri yang bergelumang dosa noda saban hari dan waktu..aku tertunduk malu dalam sujud memohon ampun,,ampunilah hati ku ini,,ya allah,,aku telah merasa kecewa dengan sesuatu..aku tidak mahu melayan rasa yang yang tidak baik ini..aku ingin ubati hati ku kini yang kecewa yang zahirnya semua tidak nampak perasaanku yang sebenar,,hanya DIA yang memahamiku..hanya DIA yang mendengar segala keluh kesahku,hanya DIA yang melihat aku tiap detik dan ketika..jika aku berpaling dalam perjuangan ini,aku mengkhianati cintaku sendiri,tapi,aku kecewa dengan keadaan kini..aku perlu menghidupkan roh dalaman ku yang kian gersang dek jauhnya hanyut dengan pentas dunia yang akhirnya hanya fantasi cinta dunia semata-mata..

Mungkin bagi orang lain,hal ini kecil..dan aku sering mempositifkan diri serta menyatakan kepada hati..'sabarlah duhai hati,',,'kuatlah wahai diri'..dan ketawa dan tersenyum,,adakah aku hipokrit??wallahua'lam,,cukuplah allah bagiku,,tapi,kenyataannya,aku bukanlah seoramg yang kuat dan tegar berdepan dengan semua ini..aku cuba bersabar dan mengatakan kesabaran kepada sahabat-sahabat ku yang turut terlibat..sabarlah,sahabat-sahabat yang ku cintai kerana Allah,,walau aku terkdg agak jarang bertanyakan khabar kepada mereka,tapi,hakikatnya,aku jua merindui mereka sebagai sahabat seperjuangan,ukhuwwah fillah,moga doa yang ku panjatkan buat mereka menguatkan mereka/kami dalam perjalanan mereka yang agak berliku seoanjang perjuangan ini..ku serahkan kepada Allah menjaga mereka di kejauhan walau aku tidak bisa menjaga mereka..ya allah,peliharalah dan cintailah kami ini,kuatkanlah hati-hati kami agar bertambah keimanan dan tegarkan lah jiwa-jiwa kami agar terus berjuang di jalanMU..

ku yakin,setiap manusia mempunyai ujian hidup masing-masing..begitu jua aku yang terlepas daripada ujian hidup..aku merasakan sudah sampai masanya,aku perlu lebih berani berdepan dengan segala tekanan tanpa perlu takut dengan kesan yang bakal ku hadapi..kini,aku rasakan kekecewaan ini membuatkan aku lebih mahu ke depan,biar lah mereka dengan perspektif mereka sendiri,,tiada ku ingin pedulikan perspektif dan pemikiran mereka yang kurang mendengar,kurang melihat,kurang bergerak..biarlah mereka yang lain ingin katakan aku suka membuat kepala sendiri,biarlah..bukan aku ingin larikan diri,bukan jua aku ingin mematikan dakwahku,,,cuma,kesabaran pun ada hadnya..aku ingin punya pendirian sendiri tanpa dipengaruhi sesiapa,,pendirian ku tetap bersandarkan kepada Allah,rasulullah dan ikutan sahabat2,tabiin dan ulamak-ulamak islam yang dicintai Allah..dan dakwah tetap terus disebarkan..

inshaallah,aku akan gagah berlari,dan akan ku tetap melihat ke belakang jua dalam menyedarkan aku hakikat perjuangan untuk mencatur larianku ke hadapan..sudah lah dengan segala pandangan negatif manusia kepada pejuang islam,suruh berjuang,bila berjuang ada liku-likunya..dan perjuangan ini sukar bergerak sendirian,melainkan dengan berpersatuan @ berorganisasi..bersama sahabat-sahabat..

'jika ku turuti hatiku,aku akan bergerak sendirian menuju cahaya illahi,namun,kerana ku sedar akan kefahaman perintah Allah dan sunnah rasulullah s.a.w menyruh kita berdakwah secara berkumpulan sepertimana ayat dalam surah as -soff;

'sesungguhnya Allah mencintai orang yang berperang di jalan allah dalam barisan yang teratur,seolah-olah mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.'

air mata terus mengalir tika membaca dan menghayati makna ayat surah as-soff ini...dan juga..

Rasulullah s.a.w peringatkan:

يُوشِكُ الأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا”. فَقَالَ قَائِلٌ وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ قَالَ: ”بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزِعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهَنَ”. فَقَالَ قَائِلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا

الْوَهَنُ قَالَ: ”حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ

“Akan datang suatu masa, dalam waktu dekat, ketika bangsa-bangsa (musuh-musuh Islam) bersatu-padu mengalahkan (memperebutkan) kalian. Mereka seperti gerombolan orang rakus yang berkerumun untuk berebut hidangan makanan yang ada di sekitar mereka. Salah seorang sahabat bertanya: Apakah kerana kami (kaum Muslimin) ketika itu sedikit? Rasulullah menjawab: Tidak! Bahkan kalian waktu itu sangat banyak jumlahnya. Tetapi kalian bagaikan buih di atas lautan (yang terombang-ambing). (Ketika itu) Allah telah mencabut rasa takut kepadamu dari hati musuh-musuh kalian, dan Allah telah menancapkan di dalam hati kalian wahn. Seorang sahabat Rasulullah bertanya: Ya Rasulullah, apa yang dimaksud dengan wahn itu? Dijawab oleh Rasulullah saw.: Cinta kepada dunia dan takut (benci) kepada mati.”


Lumpuh dan lemahnya kita kini,kerana cinta dunia dan takut kan mati..benar kata rasulullah s.a.w,kerana itu kita,pejuang islam ada yang berjuang tetapi,pendirian masih berubah-ubah dan goyah..inilah kelemahan kita yang perlu diatasi..

mungkin hikmah ujianNYA ini,untuk aku muhasabah diri dan lebih kuat serta tegar pertahankan apa yang aku yakini benar,dan menyatakan salah apa yang aku yakin ianya salah dengan hukum-hukum islam yang syumul..subhanallah,,jadi..??

maka,hendaklah kita..


“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai”. (Ali Imran:103)

subhanallah,benarlah segala kata-kataMU,dan janjiMU..ya allah,tetapkanlah hati-hati ini dalam agamaMU dan perjuangan islam ini..hanya ENgkau lah yang selayaknya kami berserah diri dan menundukkan hati ini..terimalah janji setiaku kepadaMU Ya Allah,,janganlah tinggalkan ku dan sahabat-sahabatku sendirian tanpa cintaMU..rahmatilah kami dengan maghfirah dan kasih sayangMU,,amennn..

syukran jazilan ya allah,,terima kasih padaMU tuhan..alhamdulillah,makin ku melihat ke dalamnya hikmah ujianMU..penuhilah hatiku dengan cintaMU seoenuhnya,,dalam kerinduan kepadaMU,tanpa ku inginkan sesiapa melihatku saat aku bermunajat kepadaMU,perelokkan lah akhlak ku dan diriku sebaik-baiknya agar menjadi pendamba cintaMU yang sejati..ameenn..,biarlah hanya aku dan ENGKAU saja tika dalam munajat cinta,di atas ratib sejadah ..bersendirian denganMU amat mengasyikkan..subhanallah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan